دکتر آنوشه متخصص تغذیه محصولات آنتی اکسیدان و ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از ویژگی هایی که در انتخاب غذا موثر است ، رنگ غذا است. فرآیند علمی گرمایش و زمان پخت تأثیر زیادی در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه دارد.رنگهای مورد استفاده در غذا می توانند منشأ طبیعی یا غیرطبیعی داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذابیت و اشتها آورتر شدن غذاها کمک می کند. در افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگ ها برای تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در کودکان لاغر و سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذاها ، رنگین کمان میوه در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز – همه اینها به طور موثر ظروف و میز را جذاب می کند. در واقع یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً خانم خانه دار یا استاد آشپز و همچنین نقاش از همه این رنگهای زیبا بیشترین استفاده را می کنند. رنگهای زیبا موجود در میوه ها و سبزیجات می توانند ویژگی های خاصی را در غذا برانگیخته و در آنها ویژگی های مشترک ایجاد کنند. و هر بار که به تعدادی از رنگ ها در یک وعده غذایی نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به یاد آوریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، بهبود بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین که باعث رنگ آبی و بنفش این مواد و همچنین مواد شیمیایی فتوشیمیایی می شود ، دارای آنتی اکسیدان و ضد التهاب است. خواص تقویت حافظه و سلامت مجاری ادراری ، کمک و کاهش خواص چشایی.

قرمز: در میوه هایی مانند گیلاس ، آلبالو ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجات مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از محصولات حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکوین سلامت قلب را تقویت می کند ، بینایی را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذاها پخته یا کنسرو می شوند ، لیکور موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز ، خرما و سبزیجاتی مانند کلم ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ سلامت قلب را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

البته این مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی نیز هستند که در هر یک از این غذاها وجود دارد.

رنگهای مورد استفاده در ناحیه غذا بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. به همین دلیل است که اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود صندلی در محیط به مدت طولانی غیرقابل تحمل شده و چشم ها را خسته کند ، بنابراین میزها سریعتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز آرامش و آرامش را تداعی می کند. بنابراین معماران داخلی معمولاً از این رنگ ها در طراحی آشپزخانه و ناهار خوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید