خواص دانه های چیا ؛ اگر می خواهید چاق بمانید ، این چای را با دانه های چیا از چاقی نخورید!


نحوه استفاده از دانه های چیا

آیا با خواص دانه های چیا آشنا هستید؟ دانه های چیا به سلامت قلب کمک می کنند و در کنار سایر مزایا ، به کاهش وزن نیز کمک می کنند. بنابراین شک نکنید که آنها را در رژیم غذایی خود قرار داده اید. دانه های چیا فواید بیشماری دارند. آنها منابع عالی فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، کلسیم ، منیزیم ، روی و فسفات هستند. در این مقاله درباره اطلاعات پزشکی ، برخی از فواید دانه چیا را به شما معرفی می کنیم. این مزایا مطمئناً باعث می شود دانه های چیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

خواص دانه های چیا

به گفته انجمن غذای آمریکا ، دانه های چیا به دلایل زیر برای بدن مفید هستند:

  • آنها حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا چنار هستند.
  • علاوه بر این ، این دانه ها پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
  • فیبرهای این غلات دو برابر جو دوسر است.
  • این دانه ها سه برابر بیشتر از عدس و اسفناج آهن دارند.
  • آنها همچنین سه برابر آنتی اکسیدان بیشتر از زغال اخته دارند.
  • کلسیم دانه های چیا پنج برابر شیر است.

1- خواص دانه چیا برای کاهش وزن:

دانه های چیا به تسریع متابولیسم و ​​سوزاندن چربی کمک می کند. دانه های چیا همراه با آب و لیموترش به پاکسازی بدن و مبارزه با یبوست کمک می کند. مطالعات علمی خواص دانه های چیا را برای کاهش وزن اثبات کرده است. در اینجا یک روش بسیار ساده و م toثر برای استفاده از دانه های چیا برای کاهش وزن آمده است:

جزء:

  • 1 قاشق غذاخوری دانه چیا (5 گرم)
  • یک لیوان آب گرم (200 گرم)
  • 1 لیمو (100 گرم)

آماده سازی:

  • ابتدا آب را به دو فنجان تقسیم کرده و دانه های چیا را در یکی از آنها خیس کنید.
  • اجازه دهید دانه ها حداقل 40 دقیقه خیس بخورند (این مخلوط باید بسیار غلیظ تر باشد).
  • بعد از 40 دقیقه ، آب لیمو را بردارید و یک لیوان دیگر آب بریزید.
  • دو مایع را با هم مخلوط کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود.

برای استفاده از خواص شربت لاغری ، سعی کنید این دستور غذا را با معده خالی بنوشید.

بیشتر بدانید: بهترین راه ها برای جلوگیری از چاقی

خواص دانه های شربت با عسل

این دانه ها منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به حفظ عملکرد صاف سیستم گردش خون کمک می کند.

  • این دانه ها همچنین به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند.
  • علاوه بر این ، آنها خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهند.
  • این دانه ها همچنین خطر ایجاد عوارض جانبی سیستم عصبی را کاهش می دهند.

2- تأمین سطح بالای انرژی:

با خوردن دانه های چیا می توانید دوز مناسب کربوهیدراتهای پیچیده را برای بدن خود تامین کنید. این مواد مغذی بدن را برای مدت طولانی تامین می کند.

اگر تا به حال کمبود انرژی داشته اید و معمولاً خیلی زود خسته می شوید ، افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی شما ممکن است ایده خوبی باشد. همچنین ، اگر ورزش می کنید یا معمولاً در طول روز بسیار فعال هستید ، دانه های چیا به افزایش استقامت شما کمک می کند.

3- خواص دانه چیا و درد مفاصل:

از آنجا که دانه های چیا آنتی اکسیدان های عالی هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، به تسکین درد آرتروز کمک می کنند.

در عین حال ، به دلیل سطح بالای روی و مس ، تولید کلاژن را تحریک می کند. به همین دلیل است که دانه های چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می کنند. همچنین خطر ابتلا به آرتروز ، آرتروز و دررفتگی استخوان یا مفاصل را کاهش می دهد.

4- حجم عضلات:

دانه های چیا ماده مغذی توصیه شده برای افزایش حجم ماهیچه ها هستند زیرا حاوی مقدار زیادی فیبر ، امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 هستند.

در عین حال ، آنها یک اثر بازسازی کننده و شفابخش دارند که برای تمرینات با شدت بالا بسیار مفید است.

5- مرطوب کردن بدن:

این دانه ها می توانند 10 تا 12 برابر وزن خود در آب جذب کنند. بنابراین ، خوردن آنها به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می کند و همچنین بدن را برای مدت طولانی تری هیدراته نگه می دارد.

6- خواص دانه چیا با عسل که به تقویت روحیه کمک می کند:

این دانه ها سرشار از تریپتوفان هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای تولید سروتونین است که معمولاً به عنوان هورمون شادی شناخته می شود.

در نتیجه ، خوردن دانه های چیا می تواند به تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی و اضطراب کمک کند. برای بهبود کیفیت خواب ، شربت و عسل دانه چیا را قبل از خواب بنوشید.

7- مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد:

سطوح بالای آنتی اکسیدان ها در دانه های چیا به مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. همچنین از بروز علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کند.

خواص شربت برای پوست

خواص دانه چیا برای پوست

یکی از مهمترین کاربردهای دانه چیا بهبود سلامت پوست است. در اینجا مزایای این دانه های مغذی برای پوست آورده شده است:

8- جلوگیری از پیری زودرس پوست:

به لطف آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا ، این دانه ها بازسازی پوست را تسریع کرده و خطر آسیب بیشتر را کاهش می دهند.

دانه های چیا با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ، بنابراین باید از آنها برای کاهش سرعت پیری سلول ها و پاکسازی بدن استفاده کرد.

9- خواص دانه چیا التهاب پوست را برطرف می کند:

بیشتر مشکلات پوستی ناشی از نوعی التهاب پوست است. دانه های چیا دارای خواص خنک کننده هستند که به تسکین التهاب و حفظ سلامتی و آرامش کمک می کند.

10- سد پوستی را تقویت می کند:

داشتن یک سد پوستی قوی برای محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی و به حداقل رساندن احتمال آکنه و آسیب UV بسیار مهم است. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به تقویت این سد و محافظت از آن در برابر آسیب های محیطی کمک می کند.

11- افزایش درخشندگی پوست:

یکی از مهمترین خواص دانه های چیا برای پوست خواص درخشندگی آن است. دانه های چیا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، آهن و پتاسیم هستند و مصرف منظم آنها می تواند به افزایش درخشندگی و کشش پوست کمک کرده و باعث درخشندگی کامل پوست شود.

بیشتر بخوانید: آیا مصرف ویتامین ها و مکمل ها به رشد مو کمک می کند؟

12- مرطوب کننده پوست:

همانطور که در بالا ذکر شد ، دانه های چیا می توانند حاوی مقدار زیادی آب باشند و بنابراین می توانند رژیم بسیار مرطوب کننده ای را به رژیم غذایی شما اضافه کنند. مرطوب کننده کلید حفظ سلامت پوست است و دانه های چیا می تواند بسیار مفید باشد.

خواص شربت دانه مو

خواص دانه چیا برای مو

اگر می خواهید موهای براق و پرپشتی داشته باشید ، حتما این دانه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر به تازگی مشغول خوردن دانه های چیا هستید ، سعی کنید غذای کوچک را شروع کرده و به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهید. بیایید به فواید دانه چیا برای سلامتی نگاه کنیم.

13- تقویت مو:

دانه های چیا علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ، سرشار از پروتئین (l-lysine) و فسفر هستند که باعث تقویت فولیکول های مو شده و خطر شکستگی و ریزش مو را کاهش می دهد.

14- خواص دانه چیا برای رشد مو:

سطوح بالای اسیدهای آمینه ضروری به بهبود سلامت پوست سر از داخل ، جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو کمک می کند.

15- افزایش کشش:

هنگامی که دانه های چیا را به ماسک مو یا سایر داروهای خانگی اضافه می کنید ، چنین بافت ژلی آنها را نرم کننده عالی می کند. این مهره ها می توانند به افزایش کشسانی مو کمک کرده و موهای درشت و خشک را ابریشمی و صاف کنند.

16- درخشندگی به موها اضافه کنید:

دانه های چیا سرشار از روی هستند. این ماده مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی مو برای محافظت از خود در برابر آسیب های محیطی (به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) دارد. همچنین می تواند منجر به تولید سلول های جدید و سالم مو با بافت بهبود یافته و درخشندگی بالا شود!

17- خواص دانه چیا برای موها و جلوگیری از نازک شدن آنها:

یکی دیگر از مواد مغذی مهم که غنی از دانه های چیا است مس است. این ماده به دلیل افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها شناخته شده است.

بیشتر بدانید: پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ریزش موی ارثی

نحوه استفاده از دانه های چیا

علاوه بر خوردن دانه های چیا با معده خالی ، می توانید آنها را در هر زمان از روز بخورید و به غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید.

دانه های چیا را با محصولات زیر ترکیب کنید:

  • ماست
  • شیر
  • دسرها
  • سالاد
  • غلات
  • غذاهای پخته شده

لازم به ذکر است که این دانه ها نباید به مقدار زیاد مصرف شوند. دو قاشق غذاخوری در طول روز کافی است. این مصرف روزانه می تواند به کاهش خطر مشکلات گوارشی و شریانی و همچنین عدم تعادل قند خون کمک کند. توصیه می کنیم از خواص دانه های چیا برای کاهش وزن غافل نشوید و حداقل سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

اگر سرما خورده اید و نمی توانید دانه های چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، سعی کنید آن را با عسل میل کنید. دانه های چیا دارای دو برابر خاصیت عسل بوده و حافظه را تقویت می کنند.

منابع: اخبار پزشکی ، خودی ، مراحل سلامت ، خط سلامت ، زیبا

دیدگاهتان را بنویسید