تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


اول از همه ، باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ساختار بدن استفاده می شود.

دو مدل معمول برای توصیف ساختار بدن:

مدل 2C

  • چربی: چربی ماده ای است که همیشه به مقدار زیاد در بدن هر یک از ما وجود دارد و همه ما تمام تلاش خود را برای از بین بردن این چربی های مداوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی به شما امکان می دهد انرژی را در بدن ذخیره کنید ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. محتوای چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و میزان چربی بدن کمتر از 4 درصد در طولانی مدت برای سلامتی مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل هر چیزی است که چربی بدن نیست. این توده از قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، سیستم اسکلتی عضلانی ، آب و … تشکیل شده است. این گروه شامل همه چیزهایی است که چرب نیستند.

با توجه به این دو مقدار ، برای بدست آوردن درصد چربی ، کافی است مقدار چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنید. وقتی صحبت از افزایش چربی بدن می شود و اندازه گیری توده عضلانی ، توده عضلانی و غیره اهمیتی ندارد.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ساختار بدن باید از روش هایی استفاده کرد که بدن را به اجزا تقسیم می کند ، یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ها ، ماهیچه ها ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به تقسیمات کوچکتر به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن انعکاس پروتئین در ماهیچه های بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: جریان خون و داخل بافت استخوانی.
  • ضخیم

حتما بخوانید: کاهش وزن و کاهش وزن جراحی

عوامل مingثر بر ساختار بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که افراد قادر به کنترل آنها نیستند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه تقویت ماهیچه مناسب ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی بدن زن برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژن ها نقش مهمی در درصد طبیعی کم چربی یا توانایی بدن برای ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در مردان و زنان

شرح زن

مرد

چربی ضروری از 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران از 14 تا 20 درصد

از 6 تا 13 درصد

بدن مناسب از 21 تا 24 درصد

از 14 تا 17 درصد

قابل قبول از 25 تا 31 درصد از 18 تا 24 درصد
ضخیم بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند بهتر در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته ، مقدار کم چربی نیز نامطلوب است و نشان دهنده مشکلات در بدن است. سندرم سه گانه در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی های استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، افزایش توده عضلانی با تقویت عضلات و استخوان ها و از بین بردن چربی اضافی بدن ضروری است.

حتما بخوانید: کاهش وزن و حذف سلولیت بدون ورزش با دستگاه ها و تکنیک های تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ساختار بدن


دانستن ترکیب بدن اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است ترکیب بدن را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، چگونگی بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از مراحل گران و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج برای تجزیه و تحلیل ساختار بدن را شرح می دهیم.

کولیس برای چرم

این روشی است که در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. از کولیس معمولاً استفاده می شود زیرا قابل حمل و آسان است ، تقریباً همه می توانند بعد از تمرین و با تمرین کم از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس ، کافی است چربی خارجی را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، پوست را بین بازوهای کولیس قرار دهید و اندازه بگیرید. ارقام بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا جرم کل چربی بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. تجزیه و تحلیل مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با یک کولیس انجام داد. کولیس فقط چند درصد چربی بدن را به شما می گوید. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس موارد زیر نیز باید مورد توجه قرار گیرد: دقت نتایج ممکن است در همه ابعاد یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان در ابعاد مختلف) به اندازه آزمایشاتی که با دستگاه های پزشکی انجام می شود خوب نیست. دستگاه های پزشکی به منظور کاهش انحرافات و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالیبراسیون زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای جمع آوری آب در زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کنید و سپس هنگامی که روی ترازوی مخصوص نشسته اید زیر آب شیرجه بزنید. جرم زیر آب با جرم زمین مقایسه می شود و این ارقام و همچنین چگالی آب در استخر در معادلات خاصی موجود است. درصد چربی با این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ساختار بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کولیس ، تنها درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، که گاهی اوقات DXA نیز نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند روی یک تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی اولیه ای که به بدن تابیده می شود و انرژی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA همراه با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف کالیپرها و وزن زیر آب ، DEXA قادر به اندازه گیری ترکیبات مختلف بدن است. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده عضلانی نرم و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل مقاومت بیوالکتریکی (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن انسان ایجاد می کند و مقاومت جریان جاری در بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری نیروی ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روش ها ، این روش نیازی به حضور متخصص ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. ابزارهای BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از دستگاهها از BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاه های قابل حمل فقط امپدانس بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه ارزیابی می شود. از طرف دیگر ، تجهیزات پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، به طوری که اندازه گیری های آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” بدون تحمیل تأثیرات این روش ها بر روی انسان مطابقت دارد. پیشرفته ترین دستگاه BIA حتی قابلیت تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را نیز دارد. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه های BIA درصدی از چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و حجم آب را در آب ، سیستم اسکلتی عضلانی ، توده عضلانی و غیره تأمین می کنند.

چه موقع باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی را بهبود ببخشید و به طور کلی بهبود دهید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی مورد نیاز است ، برای افزایش درصد چربی باید تغییراتی ایجاد کنید تا سلامت شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و چربی اضافی را کاهش دهید. شما می توانید این کار را انجام دهید رژیم غذایی شما ویرایش کنید برنامه ورزش منظم هدف خود را با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم شروع کنید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید