بررسی مضرات مواد قندی توسط دکتر رضا اطمینانانی


اثرات تلخ مواد شیرین (مطالعه مضرات مواد شیرین)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی روزانه خود را از کربوهیدرات ها دریافت کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکاروز یا شکر) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود و شکرهایی که روزانه مصرف می کنیم و می توان آنها را مصرف کرد. »در این بخش از وب سایت متخصص تغذیه اصفهان رضا مدیرانی ، ما قصد داریم مضرات قند را مطالعه کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. رعایت رژیم بدون این مواد کار ساده ای نیست. اما می توانید انواع غیر طبیعی و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین را در رژیم غذایی روزانه ما محدود یا حذف کنید. ما به نفع سلامتی عمل کردیم ، در حالی که بسیاری فقط به محدود کردن یا حذف قند در رژیم غذایی در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماریهای جدی فکر می کردند.

آسیب قند:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قند است که همه از آن اطلاع دارند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن را تامین می کنند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد می تواند دلیلی برای افزایش وزن باشد.

2) تغییرات در چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

اگرچه ما نمک را عامل مهمی در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قند با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و سرطان معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و به دلیل بی ثباتی و تمایل به دریافت الکترون در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و پیری و پیری زودرس نقش دارند. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در دستگاه گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، تورم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی مطالعات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم که منبع اصلی ذخایر استخوان ها است از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی آسیب مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند بیماری آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن سنگ کلیه و کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان عدم تعادل مربوط به افسردگی (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

پیشنهادات:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قند از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توانید از قندهایی استفاده کنید که برای بدن مضر نیستند. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. موجود در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات سبوس دار (به ویژه غلات کامل) ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و چون هضم و جذب آنها کندتر است ، قند خون را به سرعت کاهش می دهد. آنها افزایش نمی یابند و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تأمین می کنند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه بهتر است از میوه به جای آب آن (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت بالا می برند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای حفظ سلامتی

غذاهای تراریخته و مغذی



دیدگاهتان را بنویسید