از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون واژه ای است که در رابطه با غذا استفاده می شود. این به این معنی است که مقدار مشخصی (100 گرم) از هر وعده غذایی (مانند حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) بخورید و سپس قند خون خود را اندازه گیری کرده و این رقم را مقایسه کنید. با افزایش قند خون پس از مصرف 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. محصولات بر اساس شاخص قند خون به سه دسته محصولات با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند که در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان ، قصد داریم شاخص قند خون را توضیح دهیم.

در افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است. در حالی که سایر افراد انواع غذاهای شیرین (مخفی یا آشکار در غذاها) را به میزان دلخواه می خورند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این امر نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد را از بین ببرید


از محصولات ساده شکر می توان عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و غیره نشاسته) (به عنوان مثال ، سیب زمینی ، لوبیا ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره) را اختصاص داد. لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای سخت همچنین می توانند سطح قند خون را افزایش دهند ، که می تواند منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق م effectiveثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقاء سلامت مثر هستند. بنابراین ، آنها باید به میزان مناسب برای هر فرد به دست می آید علاوه بر این ، هنگام تهیه و مصرف این غذاها باید مراقب باشید تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م .ثر بر واکنشهای قند خون

واکنش های قند خون غذاها تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد. این عوامل شامل محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته پایدار) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، اندازه ذرات است. غذا یک نوع غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. ” به طور معمول ، افزایش زمان پخت ، آسیاب کردن ، کوبیدن ، جوشاندن ، و سپس دم کشیدن و کم کردن آب غذاها باعث افزایش دسترسی به شکر در غذاها می شود.

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که بسیاری از مردم روزانه از آن استفاده می کنند. اغلب اوقات روشهای دیگر آماده سازی را آماده می کنید. قند خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بپزید و سپس برای دم کشیدن روی آتش بگذارید ، به طوری که در نشاسته افزایش قند ساده بیشتر ممکن می شود. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها به دلیل سیالیت و از بین رفتن بافت های سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری قند بسیار بیشتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک شده دارند که منجر به جذب سریعتر این قند می شود. افزایش قند خون

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا و گیلاس – کمتر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست به شکل رنده شده مقایسه کنید.) همچنین لوبیا را به عنوان گروهی از غذاها بخورید ، علیرغم داشتن مقدار قابل توجهی نشاسته به همراه فیبر.) قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون برای کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این نتیجه گیری را با مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات ، که در بار قند خون در نظر گرفته می شود پیوند می دهند. بنابراین ، اولین گام در مورد رژیم غذایی ، میزان کل کربوهیدرات دریافتی است و سپس با توجه به منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی ، این همان چیزی است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، برای بیشتر وعده ها و میان وعده ها انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات ها در رژیم غذایی است ، که بر اساس آن هر وعده غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدرات های مصرفی در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه برای بیماران دیابتی و مستعد دیابت ، مشورت با متخصص تغذیه الزامی است.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه تغذیه ، مقدار و رژیم اولیه ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید